Beknopt chronologisch overzicht geschiedenis basis Kleine Brogel - 10de Wing.


Tweede Wereldoorlog
Oprichting 10de Wing.
De periode Thunderjet
De periode Thunderstreak
De periode F-104G Starfighter
De periode F-16 Fighting Falcon


6. De periode F-16 "Fighting Falcon".

1982:

Het 23ste Smd begint met de conversie op F-16, eerst met toestellen van de 1ste Wing (die haar conversie beëindigd heeft) en dan met fabrieksnieuwe vliegtuigen (Block 15 Big Tail). De piloten van het 23ste Smd moeten iedere keer na de initiële basisconversie op F-16 (in groepjes in de OCU) eerst de vereiste operationele trainingsvluchten in de schoot van het smaldeel uitvoeren (navigatievluchten overdag en ’s nachts, al dan niet gepaard met het afwerpen van oefenmunitie). Verder volgen ze theoretische cursussen, met als doel hun individuele operationele NAVO-kwalificaties “Strike” te behalen.

4 mei 1982:

De vluchtsimulator van de F-16 wordt in gebruik genomen. De simulator is nog beperkt tot enkel de linktrainer (het cockpitgedeelte). Op 16 juni wordt ook het visuele gedeelte van de 'flight simulator' in gebruik genomen. Op 18 juni wordt het radargedeelte toegevoegd aan de simulator. Dit laat de piloten toe om te trainen met een realistisch radarbeeld.

28 juni 1982:

De laatste vlucht van de TF-Flight vindt plaats met vier éénzitters en twee dubbelzitters.

17 september 1982:

In het kader van de verhuis van Helchteren naar Kleine-Brogel, wordt de Wing Ops (het operatiecentrum van de wing) geïnstalleerd in het nieuwe COC (Combat Operations Center).

14 oktober 1982:

Z.K.M Prins Philippe verblijft twee dagen in de 10de JB Wing en vliegt er op de F-16B tweezitter met Commandant Vlieger Fransen.

1983:

Het 23ste Smd ondergaat een Tactische Evaluatie “Strike” door de NAVO op 28 en 29 maart en neemt op 01 april de “QRA Strike” met F-16 over van het 31ste Smd (nog op F-104G). Het 23ste Smaldeel begint aan het trainingsprogramma om de vereiste individuele operationele NAVO-kwalificaties in conventionele lucht-grondopdrachten te behalen en wordt daarna aan de NAVO toegewezen als “operationeel op F-16 in de dubbele rol”. Tergelijkertijd begint het 31ste Smd aan de conversie van F-104G naar F-16.

8 april 1983:
Kolonel Vlieger Ir Wirtz wordt korpscommandant van de 10de JB Wing.

1 september 1983:
Na het 23ste Smd wordt het 31ste Smd eveneens aan de NAVO toegewezen als operationeel F-16-smaldeel.

26 september 1983:
De laatste vluchten op F-104G Starfighter vinden plaats. De FX-99 met Commandant Vlieger Aerts en de FC-11, gevlogen door Adjudant-Chef Vlieger Lemmens en Luitenant Vlieger Steens, worden overgevlogen naar het vliegtuigenpark in Koksijde. De allerlaatste vlucht gebeurt op 04 Okt 83 door Commandant Vlieger Aerts.

25 november 1983:
De 'Operational Conversion Unit F-16' wordt omgevormd tot 'F-16 B-Flight'.
30 mei 1984:
De 10de JB Wing ontvangt de Flight Safety Award uit handen van Luitenant-Generaal Vlieger Terrasson.

6 juni 1984:
Wegens werken aan de startbaan van Leeuwarden(NL), ontplooien het 322ste en 323ste van de Koninklijke Nederlandse Luchtmacht met F-16’s naar Kleine-Brogel.

6 juni -9 juli 1984:
Voor de eerste keer nemen Belgische piloten deel aan de oefening 'Red Flag' op de luchtmachtbasis Nellis (Nevada, USA). Zowel piloten van Kleine-Brogel als van Beauvechain nemen er aan deel. Gevechtsopdrachten worden uitgevoerd op een oefenterrein dat groter is dan België. Dit gepaard met het afgooien van echte bommen. Hierbij worden bedreigingen van een luchtoorlog op een realistische manier nagebootst.

30 november 1984:
De RAPCON (radarcentrum) wordt ingehuldigd.

29 april 1984:
Kolonel Vlieger Ir Bauweraerts wordt korpscommandant van de 1Ode Wing.

1 juli 1985:

De 25ste editie van de NATO Tiger Meet wordt door 31ste Smaldeel georganiseerd met 12 deelnemende partners en een Open Deur dag op 5 juli.
Naar aanleiding van deze 'NATO Tiger Meet' schildert het 23ste Smd om 04.00 uur 's morgens op het begin van de startbaan ('runway 23') 'Home of 23 Devils'.

26 mei 1986:
De wing neemt met 11 piloten voor de tweede maal deel aan Red Flag te Nellis (USA).

juni en juli '86
Het Smaldeel Uitrusting verhuist van Helchteren naar Kleine-Brogel.

29 augustus 1986:

De toenmalige Minister van Landsverdediging F.-X. de Donnea bezoekt de 10de JB Wing. Samen met Adjudant-Chef Vlieger Neyens maakt de minister een vlucht in een F-16B tweezitter onder grote belangstelling van de Belgische pers.

13 september 1986:
De stad Peer aanvaardt het peterschap over de 10de JB Wing, gevierd met een parade en een overvlucht van zes F-16’s.

Tijdens deze parade overhandigt Luitenant-Generaal Vlieger Terrasson de 'Flight Safety Award' aan de bevelhebber van de 10de JB Wing.

31 oktober 1986:
De 10de JB Wing wordt door de NAVO ontheven van zijn nucleaire QRA-verplichtingen.

16 maart 1987:

De 10de JB Wing neemt voor de eerste keer deel aan de “Very Low Level”-trainingsvluchten op zeer lage hoogte vanuit Meknes in Marokko met 6 piloten van beide smaldelen.

23-30 juni 1987:
De “NATO Tiger Meet” wordt georganiseerd te Montijo (Portugal). Het 31ste Smd behaalt er de trofee 'Top Flying Squadron'.

1 september 1987:
De “10de Jagerbommenwerper Wing” wordt officieel omgedoopt in “10de Tactische Wing (10 W Tac)” en op 6 september organiseert de wing opnieuw een opendeurdag met een vliegshow.

06 januari 1988:

Piloten van de 2de Wing van Florennes beginnen hun conversie op F-16 in Kleine-Brogel met het oog op de overschakeling van Mirage V op F-16. Tevens wordt door het 2de Smd hun eerste F-16’s te Kleine-Brogel in dienst genomen.

08 januari 1988:

De laatste Fouga’s verlaten de wing. Om de supervisie te verbeteren worden alle Fouga’s vanaf nu geconcentreerd in het pas opgerichte 33ste Smd te Brustem.
24 februari 1989:
Kolonel Vlieger SBH Jansens volgt Kolonel Vlieger Ir Bauweraerts op als korpscommandant van de 10de Tactische Wing.
09 oktober 1989:

Men is terug te gast in Marokko met 4 piloten van de 10de JB Wing voor het vliegen op zeer lage hoogte.


Wordt vervolgd...