Beknopt chronologisch overzicht geschiedenis basis Kleine Brogel - 10de Wing.



Tweede Wereldoorlog
Oprichting 10de Wing.
De periode Thunderjet
De periode Thunderstreak
De periode F-104G Starfighter
De periode F-16 Fighting Falcon


4. De periode Thunderstreak.

Maart 1956:

De eerste F-84F's worden geleverd door piloten van de 2de Wing en de USAF.

Augustus 1956:

De laatste F-84E’s verlaten de eenheid.

September 1956:

De laatste F-84G verlaat de eenheid.

27 december 1956:

Het 27ste Smd krijgt de bijkomende taak van “OTU F-84 F” (OTU: Operational Training Unit of m.a.w. het opleiden van jonge piloten tot jagerbommenwerperpiloot op F-84F).

14 januari 1957:

Luitenant-Kolonel Vlieger Demey wordt de nieuwe korpscommandant van de 10de JB Wing.
15 oktober 1958:
Luitenant-Kolonel Vlieger Peeters wordt de nieuwe korpscommandant van de 10de JB Wing.
16 april 1959:
Koning Boudewijn bezoekt de 10de JB Wing.
Mei 1959:
Onder leiding van Amerikaanse onderrichters wordt begonnen met speciale training om nucleaire opdrachten uit te voeren.

Augustus 1959:

De Oxfords van de wing voeren hun laatste vlucht uit en worden definitief afgevoerd.

06 januari 1960:

Als laatste smaldeel van de 10de JB Wing vervult het 31ste Smd zijn jaarlijkse schietperiode te Sylt.

19 juli 1960:
Om 3 uur 's morgens, vertrekt een C-119 'Flying Boxcar' CP-36 vanaf het vliegveld Bujumbura (Burundi) naar Bunia (Congo) met aan boord een vijfkoppige bemanning van de 15de Vervoer- en Verbindingswing en een peloton VVE (Vliegveldverdedigingseenheid) van de Derde Marskompagnie. Dit peloton is volledig samengesteld uit kaderpersoneel en dienstplichtigen van de 10de Jagerbommenwerpers Wing, in totaal 40 man. Ergens halverwege tussen Bujumbura en Bunia krijgt de tweemotorige C-119 motorpech: één motor brandt volledig uit en met de overblijvende krachtbron geraakt het toestel niet over de heuvelrug van Sake Masisi. Het vliegtuig slaat er tegen te pletter en vliegt in brand. De gehele bemanning en 36 inzittenden laten het leven. Slechts 4 dienstplichtigen overleven de ramp.

21 augustus 1960:

Luitenant-Kolonel Vlieger Mathijs wordt de nieuwe korpscommandant van de 10de JB Wing.

13 oktober 1960:

Drastische veranderingen worden doorgevoerd in de wing: het 27ste Smd houdt op te bestaan als operationeel jagerbommenwerpersmaldeel en wordt omgevormd tot een zuiver opleidingsmaldeel (Operational Training Unit) met een dotatie van 15 vliegtuigen. Het 23ste en 31ste Smd hebben elk 20 toestellen ter beschikking.

1961:

Een systeem van “Quick Reaction Alert (QRA)” wordt ingevoerd voor conventionele aanvallen. Deze vliegtuigen staan volledig bewapend met piloten klaar om op bevel binnen de kortste tijd op te stijgen voor hun specifieke opdracht.

09 januari 1961:

Het 23ste Smd ontplooit als eerste eenheid van de 10de JB Wing naar Solenzara (Corsica) voor zijn jaarlijkse schietperiode.

13 februari-11 maart 1961:
Het 31ste Smd houdt voor de eerste keer de jaarlijkse lucht-lucht schietperiode te Solenzara (Corsica).

Augustus 1961:

Een SV4b wordt aan de wing toegevoegd.

4 juni 1962:
Het 27ste OTU-Smd wordt definitief ontbonden. In dit smaldeel zijn in totaal 133 piloten voorbereid voor opname in de gevechtssmaldelen van Florennes en Kleine-Brogel. De smaldeelkleuren van het 27ste Smd, blauw en wit, worden ter herinnering aangebracht op de staartvlakken van alle F-84F’s van de 10de JB Wing, samen met de kleuren van de nog resterende smaldelen: het rood/wit van het 23ste en het geel/zwart van het 31ste. De smaldeelcodes en kleuren verdwijnen van de neus van de vliegtuigen en worden vervangen door het registratienummer van het vliegtuig.

18 juni 1962:
Ten gevolge van het ontbinden van de Jachtvliegschool in het Vervolmakingscentrum, wordt een Flight VZZ (Vliegen Zonder Zicht) opgericht, uitgerust met T-33’s komende van Brustem. Deze Flight heeft neemt de taak van training en standaardisatie van instrumentvliegen, van Brustem over.

29 juni 1962:
De eerste Tactical Weapons Meet (TWM) vindt plaats te Saint-Dizier (Frankrijk). Dit evenement zal later uitgroeien tot de Tactical Air Meet (TAM). Twee piloten van het 31ste Smd nemen deel.

22 augustus 1962:
Het 31ste Smd neemt voor de eerste maal deel aan de NATO Tiger Meet. Het is de tweede editie van deze ontmoeting en wordt nu ook georganiseerd door het 79th TFS (Tactical Fighter Squadron) 81st Fighter Wing USAFE van Woodbridge (GB).

1963:
De USAFE (United States Air Forces in Europe) installeren in de 10de JB Wing het detachement 0600. Dit detachement behoort tot het 306th Munitions Maintenance Squadron. Hun opdracht is het ontvangen, opslaan en onderhouden van speciale munitie. Zij beheren en controleren deze munitie tot het bevel tot vrijgave zal komen.
15 januari 1963:
Kolonel Vlieger Desmet wordt korpscommandant van de 10de JB Wing.
1 juni 1963:
Een nieuwe NAVO-doctrine heeft tot doel de middelen van de wing te verspreiden, zodat bij een aanval niet alles tegelijk vernietigd kan worden. Staf en diensten die niet rechtstreeks verbonden zijn met het vliegen, verhuizen naar de kazerne van Helchteren.
27 augustus 1963:
De derde 'NATO Tiger Meet' wordt door het 31ste Smaldeel te Kleine-Brogel georganiseerd.

14 november 1963:

Chièvres neemt de taak van de Flight VZZ over en de T-33’s verhuizen.

20 maart 1964:
De Maintenance (Onderhoud) Flight van het 31ste Smaldeel wordt ontbonden als gevolg van de centralisering van het vliegonderhoud in de Wing.

06 april 1966: De laatste F-84F verlaat de wing, overgevlogen door Commandant Vlieger Van De Velde.